فروشگاه آنلاین چیست و چگونه کار می کند ؟

فروشگاه آنلاین چیست؟


فروشگاه یا همان مغازه به جایی گفته می‌شود که اجناسی برای فروش دارد. اصل این واژه در دنیای واقعی شکل گرفته و از ابتدای به وجود آمدن نخستین اجتماعات بین انسان‌ها نیز وجود داشته است؛ این واژه در ادامه و کم کم تکامل پیدا کرده پس می‌توان گفت که واژه جدیدی نیست و تقریبا همه با این واژه آشنایی دارند. فروشگاه آنلاین یا Online Shop فروشگاهی است که در اینترنت و دنیای مجازی فعالیت میکند.

درباره فروشگاه‌های آنلاین بیشتر بدانید؟

فروشگاه آنلاین، واژه‌ای بسیار جذاب و پیچیده است. واژه فروشگاه آنلاین در واقع در سال ۱۹۹۱ شکل گرفته است. تیم برنرزلی بنیان‌گذار و پایه‌گذار این واژه و تجارت الکترونیک در جهان بوده است و در واقع او پدر تجارت الکترونیک در جهان است.

در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروشگاه اینترنتی را در جهان راه‌اندازی کرد و بنابراین اولین فروش اینترنتی در دنیای وب شکل گرفت. این امر باعث شد کلمه‌ی فروشگاه آنلاین به معنای واقعی شکل بگیرد.

بنابراین در کل ۲۵ سال است که فروشگاه اینترنتی در جهان شکل گرفته است و اتفاقات جالبی نیز در این سال‌ها رخ داده است. از جمله مهم‌ترین این اتفاقات می‌توان به ابداع ssl اشاره کرد. در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ایجاد کرد و کمپانی آلمانی اینترشاپ (Intershop) نیز، اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی یعنی آمازون و ئی‌بی فعالیت خود را آغاز کردند.

اما فروشگاه آنلاین در ایران از چه سالی شکل گرفت؟ در این مورد متاسفانه اطلاعات دقیقی در دست نیست اما تاریخچه وب ایران به سال ۱۳۷۲ هجری شمسی برمی‌گردد.

در سال ۱۳۷۳ بود که ایران به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه که در ایران به اینترنت متصل شد مربوط به مرکز تحقیقات فیزیک نظری ایران بود. تاریخچه طراحی سایت در ایران هم به اواخر سال‌های ۷۰ تا اوایل ۸۰ برمی‌گردد. حدود سال‌های ۸۰ تا ۸۵ بود که اولین فروشگاه اینترنتی در ایران شکل گرفت. یکی از اولین و بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران، دیجی کالا است که در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر یکی از برگترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران است.

بررسی فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های واقعی

با به وجود آمدن فروشگاه‌های اینترنتی کارها بسیار ساده‌تر شدند و بازدهی نیز افزایش یافت. شاید راه‌اندازی یک فروشگاه در دنیای واقعی کار ساده‌ای نباشد اما راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای مجازی در حال حاضر به مراتب ساده‌تر از راه‌اندازی یک فروشگاه واقعی است و بازدهی نیز بسیار بالاتر خواهد رفت. در ادامه چند مثال ساده در این مورد بررسی می‌شود. فرض کنید با حداقل هزینه، کسب و کاری را برای فروش اجناس برای یک ماه راه‌اندازی کرد. در دنیای مجازی با کمترین هزینه می‌توان یک فروشگاه اینترنی راه‌اندازی کرد اما در دنیای واقعی برای تهیه مکانی برای فروش اجناس حداقل به چند میلیون سرمایه نیاز است.

اگر فرض کنیم در دنیای واقعی یک میلیون تومان برای تهیه مکان برای فروشگاه لازم باشد، در دنیای مجازی می‌توان با ۱۰۰ هزار تومان یا حتی چند هزار تومان یک فضای مناسب را برای میزبانی سایت خود تهیه کرد. این فضای میزبانی در دنیای وب مثل همان محل فروش است. البته این بررسی فقط مقایسه یک مورد از هزینه‌های راه‌اندازی یک فروشگاه واقعی و فروشگاه مجازی است.

لازم به ذکر است که فروشگاهی که ظاهر مناسبی نداشته باشد، اجناس مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند فروش خوبی را تجربه کند. هر هزینه‌ای که در دنیای واقعی وجود دارد در دنیای مجازی هم وجود دارد اما معمولا ۱/۱۰ هزینه‌هایی است که می‌توان در دنیای واقعی با آن یک فروشگاه راه‌اندازی کرد.

بازدهی بسیار بالاتر فروشگاه‌های مجازی نسبت به فروشگاه‌های واقعی

در فروشگاه‌های واقعی معمولا محدودیت‌هایی وجود دارد؛ افراد خاصی مشتریان هستند، افرادی که محل سکونت آنها نزدیک فروشگاه است اکثر مشتریان را تشکیل می‌دهند و ممکن است موارد محدودی مشتری از کل شهر داشت. اگر شهری که محل کسب و کار و فروشگاه است حداکثر یک میلیون جمعیت داشته باشد، حداکثر مشتریان هم در بهترین وضعیت یک میلیون نفر خواهند بود. برای اینکه در در شهرهای دیگر نیز بتوان مشتری داشت، باید شعبات مختلف در شهرهای مختلف ایجاد کرده و باز هم هزینه کرد. اما با استفاده از فروشگاه اینترنتی می‌توان دیگر محدودیت نداشت و اگر در تهران باشید، علاوه بر تهران، مشتریان می‌توانند از کل ایران باشند. وب سایت به صورت جهانی برای تمامی کاربران دنیای وب در دسترس خواهد بود و کل جمعیت وب می‌توانند مشتری باشند.

کار کردن در فضای مجازی راحت‌تر از کار کردن در فضای واقعی است

کار کردن در فضای مجازی هم مشکلات خاص خود را دارد اما جذابیت‌ها و سادگی کار کردن در دنیای مجازی خیلی بیشتر است. معمولا در فروشگاه‌های واقعی، تا زمانی که فروشگاه باز است و پرسنل آنجا حضور دارند، فروشگاه هم فروش دارد، اما در یک فروشگاه مجازی حتی بدون حضور پرسنل با سیستم اتوماسیون بسیار قوی که معمولا فروشگاه‌های اینترنتی دارند، می‌توان به صورت ۲۴ ساعته اقدام به فروش کرد.

در فروشگاه‌های اینترنتی روند مشاهده کالا و پرداخت و تحویل آن معمولا با استفاده از اتوماسیون فروشگاه به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و نیازی به پرسنل برای انجام این کارها وجود ندارد، اما در فروشگاه‌های واقعی برای نمایش کالا، دریافت هزینه و تحویل، به پرسنل نیاز است.

نقل شده از وب سایت اخبار رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *